July 18, 2009

tesis saya : ya allah..permudahkan segala kesulitan

memandangkan saya under fellowship ,so, saya diwajibkan mengajar dan dalam masa yang sama
menghabiskan tesis saya.jadi masa saya sangat2 terhad.dengan mengajarnya..dengan belajarnya..saya amik 2 subjek sem ni.dan ditambah dengan menghadiri seminar,conference, disamping menulis untuk dihantar ke seminar,etc,journal.disamping itu juga,saya sedang sibuk collect data.dan data saya bukan survey.since sy buat experimental dsign,saya terpaksa 'menginap' di skolah2 terbabit utk tmpoh yg lama.set intervensi saya mempunyai 3 bahagian dan tiap bahagian mengambil masa 1 minggu.dan setelah habis intervensi,pemerhatian akan disambung untuk tempoh lagi 2 minggu..dan selepas itu 1 minggu utk temuramah..(padan muka..sapa suh wat mixed method..)jadi keseluruhannya termasuk pretest dalam 7 minggu.dan harap2 smpt b4 deliver.dan at the same time.kene tackle 2 skool dlm 1 week.satu di jln peel satu di kg baru..lagi skali..adoiii..(nk nangis pon ade.dgn sarat..now im 7 months pregg..serius..mmg sgt pnt dan xley nk gagah sangat..)plannya b4 deliver dah setel collect data n dah siap chapter 1,2,3 alhamdulillah cuma chapter3 sdg merefine biar hujah kukuh..dan sdg mncari cara2 control extraneous variables..(selain dr researh design)thanks ummul dari upnm & kak ziha dr UTM for helping me..selain dr jegak n dr lateef.(bab qual)...nk analysis data bley stat after 2 weeks pantang..ye..saya mmg rush habiskan and now 3rd sem wat research..(wasting 1 sem amek coursework mode)...apa pun saya tau,allah akan memudahkan hambanya yang bersungguh2 dalam pekerjaan.dan anak dalam kandungan saya ini (dan sume anak2 saya) didedah dengan ilmu dan akademik sejak alam rahim...(nuha pon da dapat tangkap sikit2 sign language..cthnya..ummi,walid,A,B,C)tapi suka tgk TV..dan die dah pandai lukis muka org..dgn muka bulat,telinga,mata,dan mulut..(apsal idong xde?)kikikikik..yg nusaibah suka membaca dan menulis..tak suka tv.mcm2..habis disuruh kita baca buku Doranya..mickeynya..kalo tgk playhouse disney cite2 tu siap lekap bukunya kat skrin tv.mcm2..

itula..di kala penat2,mmg telatah ank2la pengubatnya..walaupun kdg2 rasa geram juga nak nak bila drang gaduh..apa2pun..saya percaya..susah payah di hari ini..inshaallah ada hikmahnya

2 comments:

  1. I'm not sure regarding the keperluan mengajar for those under fellowship.Setahu akak, kalau you dah mmg cuti belajar...tak perlu libatkan diri dgn aktiviti akademik; just tumpukan waktu dgn your research. Mungkin ketua jabatan perlu mainkan peranan...I personally feel it is very unfair; kenapa yg tutor buat PhD kat oversea dgn biasiswa dan sarahidup berlipat kaliganda tak perlu mengajar pun....akak doakan moga Allah mudahkan.

    ReplyDelete
  2. masa sign agreement mmg ada syarat tu..bg saya,dah dapat rezki fellowship dah ckup alhamdulillah.kadang2 mmg cemburu tgk kengkawan dpt scholar overseas.siap bley njoy keliling europe.seriuosly,if me,the leisure time will be allocated something beneficial for my research.plus attending conference,seminar..subhanallah..hope allah give me that chances! i didnt how happy i am for that!skang ni pon kak,pantang ada kelas,seminar,pasti sy grab (nk2yg freen murah,sbb bukan slalu dpt peruntukan dr pemberi scholar..kebanyakan duit sendiri).

    ps:kak,ada sorang lecturer medic UPM nama dr syarifah zainiyah present paperkat SNE conference ni.akak kenai?

    ReplyDelete