January 04, 2009

read.read.read?

adakah anda suka membaca?

kadar bacaan rakyat malaysia mmg rendah.ada kajian menyatakan purata
rakyat malaysia membaca sehelai dalam setahun.mak aih!punyala skit.
kalo ada yg membaca pon,benda2 yg remeh temeh dan boleh diklasifikasikan sebagai
junk reading (walau x semua).dan isu2 yg berkaitan tahyul & seks pasti menjadi tujuan pembacaan berikut.kalau tidak,bagaimana Harian Metro dapat menjadi akhbar no1 berbahsa melayu?apa isi HM kalo tidak penuh kes rogol,liwat,kenduri seks,mengandung luar nikah,wanita rambut panjang misteri dalam foto dsbgnya.akhbar yg membincangkan arus perdana dan nasional dipandang sepi.berlainan dgn akhbar berbahasa inggeris The Star yg pembacanya ramai bukan melayu.begitu kritis membincangkan isu2 hangat yg memberi faedah dan celik mata bg kita.malang sungguh rakyat malaysia berbangsa melayu.di kala org lain sudah riuh memperjuangkan hak kita masuk sibuk hal2 remeh temeh.alahai!!

membaca mmg pintu ilmu.org yg suka membaca benda berfaedah otaknya lebih cergas,pengetahuan amnya lebih luas.kadang2 org tanya saya,bagaimana boleh dapat banyak sumber dan info utk tesis saya?jawapannya MEMBACA.berasal dr bidang yg berlainan dan keberanian saya mentackle bidang pendidikan khas memaksa saya membaca dalam kuantiti yg terlalu banyak!sehinggakan jika saya menghabiskan berminggu2 membaca dalam buku inggeris(buku rujukan banyak dlm BI),BM saya jadi merudum.saya menjadi kagum bila membaca artikel2 luar negara.bukanla kerana saya ini mengagungkan org luar,tetapi penulisan mereka tajam,mantap dan kritis.kepuasan membaca dapat dicapai!

jika berbincang ttg jnis2 buku yg sy minat,sy minat bacaan berat dan berunsur penaakulan (baca:penyiasatan,jenayah,perubatan,perundangan).sy mmg tidak berminat novela cinta nak nak kalo tajuknya dah berunsur syahdu syahdan cth:ucapkan kasihmu.itu termasukla novel2 cinta yg ditulis oleh penulis yg menggunakan 3 nama!kalo buku jenis shopalic tu,saya hanya akan pinjam.bukan sy berlagak,cumanya jiwa saya rasa kosong dan tiada kepuasan bila membaca buku demikian.kadang2 jika terlalu boring,saya boleh menghabiskan membaca satu buku teks cthnya buku instructional design oleh dick and carrey(hahahha..seriously!)

baikla!saya sdg berusaha menanam minta membaca di kalangan ank2 sy!dan sy sdg cuba melakukannya juga pd ank2 org lain juga menerusi kursus latihan yg terangkum bawah tesis saya.doakan semuanya berjalan lancar dan saya boleh menamatkan MSc saya tahun ini.!!

No comments:

Post a Comment